Co to jest e-dowód osobisty i jak działa to rozwiązanie?
Od lat jesteśmy świadkami postępującej cyfryzacji, nie dziwi więc fakt, że także dokumenty transformują do wersji elektronicznych. Co to jest e-dowód osobisty, jak działa i jakie korzyści daje to rozwiązanie? Wyjaśniamy!
Co to jest e-dowód?
E-dowód (eID) to inaczej dowód osobisty z warstwą elektroniczną. W Polsce po kilku latach przygotowań projekt jego wprowadzenia został zrealizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Jak wygląda e-dowód? Z zewnątrz dokument przypomina wcześniejszą, tradycyjną wersję, a więc wykonany jest z karty poliwęglanowej o wymiarach 85,60 × 53,98 mm. Takie karty plastikowe zawierają najważniejsze informacje o właścicielu dowodu (m.in. imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, imiona rodziców), a także datę wydania dokumentu, termin jego ważności czy informację o organie wydającym.
E-dowód osobisty został dodatkowo uzupełniony o sześciocyfrowy numer dostępowy CAN, zapisany na awersie (pierwszej stronie dowodu) oraz w kodzie kreskowym na rewersie. Numer ten umożliwia korzystanie z elektronicznych funkcji dokumentu, a dodatkowo chroni przed odczytaniem zakodowanych w nim danych przez osoby niepowołane. Kolejną znaczącą różnicą jest znajdujący się wewnątrz, niewidoczny chip, w którego pamięci przechowywane są m.in. dane identyfikacyjne, w tym zdjęcie biometryczne.
Z elektronicznych dowodów osobistych korzystają obywatele kilkudziesięciu państw na całym świecie, m.in. Niemcy, Szwajcarzy, Chorwaci, Duńczycy czy Urugwajczycy. W Polsce jest to rozwiązanie stosunkowo nowe – dokumenty w tej wersji wydawane są od czwartego marca 2019 roku.
Jak działa elektroniczny dowód osobisty?
Dowód osobisty z warstwą elektroniczną spełnia te same funkcje, co ten bez wbudowanego chipa – potwierdza tożsamość jego właściciela oraz posiadane obywatelstwo. Dokument jest obowiązkowy dla każdej osoby, która ukończyła 18. rok życia. Istnieje także możliwość otrzymania go przed osiągnięciem pełnoletniości.
Oprócz tego e-dowód osobisty pozwala:
- podróżować bez paszportu do państw, które zezwalają na przekroczenie granicy na podstawie tego dokumentu (m.in. Albania, Czarnogóra, kraje ze strefy Schengen),
- na komunikację z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
- potwierdzać obecności,
- korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
- sygnować dokumenty oraz wnioski za pomocą podpisu elektronicznego,
- na bezpieczne logowanie się do portali administracji publicznej (np. ePUAP, obywatel.gov.pl czy biznes.gov.pl) przy użyciu profilu zaufanego.
Chip umieszczony wewnątrz karty jest bezstykowy, a więc jego odczytanie możliwe jest za pomocą czytnika do e-dowodu, na którym wystarczy położyć dokument.
Korzystanie z rozwiązań elektronicznych zostało odpowiednio zabezpieczone – każdy obywatel posiada wspomniany już indywidualny numer CAN na dowodzie. Co więcej, użycie podpisu elektronicznego czy certyfikatu uwierzytelnienia oraz identyfikacji możliwe jest wyłącznie po podaniu kodu PIN 1 bądź PIN 2, nadawanych samodzielnie przez właściciela dokumentu podczas jego odbierania (kodów nie należy przekazywać osobom trzecim).
Aby elektroniczny dowód osobisty nie został sfałszowany, zabezpieczono go m.in. przy użyciu mikrotekstów pozytywowych, przejść kolorystycznych oraz linii giloszowych widocznych w promieniowaniu UV.
– Zależy nam, by ani obywatele, ani urzędnicy nie odczuli żadnych komplikacji związanych ze wdrożeniem e-Dowodu – przyznał Marek Zagórski, minister cyfryzacji w latach 2019-2020.
Jak założyć e-dowód?
Warto zaznaczyć, że osoby, które posiadają tradycyjny, wciąż ważny dowód osobisty, nie muszą decydować się na jego wymianę na e-dowód. Ministerstwo Cyfryzacji zapowiedziało stopniowy proces wydawania dokumentów w nowej wersji, który potrwa do 2028 roku.
Warstwa elektroniczna w dowodzie znajduje się we wszystkich dokumentach wydawanych od 4 marca 2019. Mogą się o nie ubiegać m.in. osoby, które:
- w ciągu najbliższych 30 dni ukończą 18. rok życia,
- chcą wymień tradycyjny dokument na elektroniczny,
- są rodzicem, opiekunem bądź kuratorem osoby niepełnoletniej lub częściowo/całkowicie ubezwłasnowolnionej.
Dowód osobisty z warstwą elektroniczną zostaje bezpłatnie wydany po złożeniu odpowiedniego wniosku w dowolnie wybranym Urzędzie Gminy (także poza miejscem zameldowania). We wniosku można zaznaczyć, czy decydujesz się na podpis elektroniczny dowodem osobistym. Szczegółowe informacje podane są w oficjalnym Serwisie Rzeczpospolitej Polskiej.
Oczekiwanie na dokument wynosi standardowo do 30 dni, a jego odbiór możliwy jest w Urzędzie Gminy, w którym został złożony wniosek. Podczas odbierania e-dowodu istnieje możliwość ustawienia czterocyfrowego kodu do logowania PIN 1 oraz sześciocyfrowego kodu do podpisu elektronicznego PIN 2.
Dowód osobisty elektroniczny jest ważny przez 10 lat.
Jak aktywować e-dowód?
Aby warstwa elektroniczna w dowodzie spełniała swoje funkcje, należy ją aktywować. W tym celu należy posiadać smartfon z anteną NFC oraz pobrać dedykowaną, rządową aplikację eDO App, dostępną zarówno dla właścicieli telefonów z systemem Android, jak i IOS. Do uruchomienia aplikacji nie potrzeba podawać żadnych danych.
Po jej włączeniu należy zeskanować ze strony login.e-dowod.gov.pl kod QR lub przepisać numer, który znajduje się pod kodem. Następnie pojawią się szczegóły wykonywanej operacji. Jeśli wyświetlane informacje są zgodne z prawdą, należy je potwierdzić. Następnie należy wpisać numer CAN dowodu, przyłożyć dokument do telefonu oraz wpisać ustalony podczas odbioru kod PIN 1.
Drugą z możliwości jest posiadanie dedykowanego czytnika do e-dowodów, zgodnego z wymogami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, np. cyberJack Strandard.
E-dowód osobisty. Podsumowanie
Dowód elektroniczny to krok w stronę nowoczesnych rozwiązań, wprowadzanych w ostatnich latach przez Ministerstwo Cyfryzacji.
– Musimy przeskoczyć na wyższy poziom wykorzystania środków identyfikacji elektronicznej. – przyznał Zagórski.
Dokument w nowej wersji ma być przede wszystkim maksymalnie bezpieczny oraz funkcjonalny. Polacy chętnie docenili zmianę – tylko w pierwszym roku po wprowadzeniu e-dowodów na jego posiadanie zdecydowało się ponad 3 mln osób (dla przypomnienia – wymiana tradycyjnego dokumentu na dowód osobisty z warstwą elektroniczną nie jest obowiązkowa).
Od zeszłego roku najnowsze dowody osobiste zawierają kolejną osobistą cechę biometryczną – odcisk palca. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj: Skaner odcisków palców do nowych dowodów osobistych.
Przeczytaj także:
✔️ Biometria w systemach rejestracji czasu pracy. Czy to możliwe i zgodne z prawem?
Wyświetlenia: 18062
Podobał Ci się wpis?
Karolina Nowak
KEY ACCOUNT MANAGER
W zespole UNICARD odpowiada za inteligentne rozwiązania kartowe.
Nasze rozwiązania
Kontrola dostępu
Oferowany przez UNICARD SA system kontroli dostępu umożliwia ograniczenie dostępu do wybranych pomieszczeń...
Rejestracja oraz ewidencja czasu pracy
System Rejestracji Czasu Pracy umożliwia rejestrowanie oraz automatyczne rozliczanie czasu pracy...
Aktualności
Nowy adres warszawskiego oddziału UNICARD Systems
Uprzejmie informujemy o zmianie siedziby warszawskiego oddziału naszej firmy.
WięcejBlog
Wdrożenie systemu kontroli dostępu w praktyce: jak wygląda proces?
Dowiedz się, czy wdrożenie systemu kontroli dostępu jest czasochłonne i wymaga specyficznego sprzętu lub działań po stronie inwestora.
WięcejZadzwoń i umów się na
spotkanie z naszym doradcą!
Dołącz do newslettera
UNICARD SA – czołowy producent automatyki budynkowej
UNICARD SA to ceniony producent automatyki budynkowej, który tworzy innowacyjne rozwiązania skupiające się na systemach identyfikacji osób, rejestracji czasu pracy, kontroli dostępu, zabezpieczeniach, a także elementach Smartcity. UNICARD SA jest obecny na rynku automatyki budynkowej od prawie 30 lat. W ciągu tego okresu nasze przedsiębiorstwo pomogło tysiącom Klientów i zyskało tytuł lidera w branży.
Aktualna pozycja firmy jest wynikiem nie tylko produkcji wysokiej jakości oprogramowania i sprzętu, ale także zapewniania naszym Klientom kompleksowej obsługi. Służymy im profesjonalnym wsparciem technicznym, zapewniamy serwis gwarancyjny i pogwarancyjny, a także oferujemy usługi konsultingowe.
UNICARD SA oferuje swoim Klientom szereg innowacyjnych rozwiązań, a wśród kluczowych produktów firmy można wyróżnić m.in. czytniki do kart RFID, urządzenia do pomiaru temperatury, system RCP, kołowroty i bramki obrotowe, urządzenia do higieny produkcji, automaty biletowe, czy też systemy parkingowe.
Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, iż znaczna część naszych Klientów określa zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na terenie swoich obiektów jako jeden z głównych priorytetów. Właśnie dlatego rozwiązania, które zapewniają skuteczną kontrolę dostępu, są kluczowym punktem naszych systemów automatyki budynkowej.
Zaufaj doświadczeniu lidera branży
Autorski System Kontroli Dostępu, który stworzyliśmy, pozwala na kompletny nadzór nad dostępem do poszczególnych pomieszczeń i stref w budynku, a także umożliwia administratorowi szybkie nadawanie oraz ograniczanie uprawnień. Kluczowym elementem tego rozwiązania są plastikowe i elektroniczne karty, a także ich czytniki. UNICARD SA, jako czołowy producent automatyki budynkowej, oferuje swoim Klientom również profesjonalne drukarki do kart plastikowych, które są intuicyjne w obsłudze i gwarantują wysoką rozdzielczość produktów. Klienci mogą zdecydować się na wersje urządzenia, które drukują elektroniczne karty zbliżeniowe, elektroniczne karty stykowe, a także karty z paskami magnetycznymi.
Oczywiście w naszej bogatej ofercie nie mogło zabraknąć również innowacyjnych aparatów do identyfikacji tożsamości, jakimi są czytniki biometryczne. Co istotne, urządzenia te są wyposażone w technologię obrazowania multispektralnego, która potrafi odczytać zarówno powierzchnię, jak i strukturę odcisku palca. Dzięki temu jest w stanie rozpoznać odciski mimo zabrudzeń czy uszkodzeń. Warto pamiętać, iż czytniki biometryczne są szczególnie rekomendowane do wdrożenia w bankach, szpitalach, a także różnorodnych obiektach rządowych.
Sprawdzone rozwiązania kartowe i innowacyjne systemy RCP
Znaczną popularnością wśród naszych Klientów cieszy się System Rejestracji Czasu Pracy, który doskonale sprawdza się zarówno w dużych, jak i mniejszych przedsiębiorstwach. Autorskie oprogramowanie UniRCP działa szybko, precyzyjnie i jest w stanie bezproblemowo współpracować z licznymi systemami kadrowo-płacowymi. Co istotne, z naszego rozwiązania korzystają organizacje z najróżniejszych sektorów – od firm usługowych, poprzez zakłady przemysłowe, aż po komórki administracyjne.
Warto podkreślić, iż firma UNICARD SA to oficjalny dystrybutor marki Evolis Edikio w Polsce. Dlatego też możemy zaoferować naszym Klientom profesjonalne rozwiązania, które są w stanie tworzyć specjalistyczne cenówki sklepowe oraz etykiety hotelowe i restauracyjne. Dostępne zestawy składają się zarówno z oprogramowania do kreowania projektów, jak i z urządzenia pozwalającego na ich wydruk. Wszystkich Klientów, którzy są zainteresowani profesjonalnymi systemami automatyki budynkowej, serdecznie zapraszamy do kontaktu z naszymi doradcami.
Doświadczony zespół UNICARD SA z chęcią odpowie na wszelkie pytania i pomoże w wyborze najlepszych rozwiązań, dopasowanych do specyfiki każdego Klienta.