Firma Unicard od kilku lat aktywnie uczestniczy w procesie projektowania i realizacji zintegrowanych systemów P+R.
Główną rolą systemu Park & Ride jest zachęcenie mieszkańców gmin ościennych do skorzystania z komunikacji miejskiej i kontynuowania podróży do centrum miasta tramwajem lub autobusem.
Pierwsze parkingi w systemie P+R potwierdziły, że atrakcyjna oferta, sprawna komunikacja publiczna oraz możliwość kontynuowania podróży na podstawie biletu parkingowego, stanowią zachętę i rekompensatę za ograniczoną dostępność wjazdu samochodem do centrum miasta. Duże znaczenie ma też zlokalizowanie parkingów realizowanych w tym systemie bezpośrednio przy przystankach początkowych (pętlach tramwajowych i autobusowych).
Firma Unicard już kilka lat temu powołała specjalny dział Smart City, który specjalizuje się projektowaniu, integracji i wdrażaniu systemu P+R. System ten obejmuje autorskie rozwiązanie „BlueParking” w skład którego wchodzą:
- Terminale parkingowe (wjazdowy / wyjazdowy)
- Szlabany (wjazdowy / wyjazdowy)
- Kamery ANPR - identyfikacji tablic rejestracyjnych (na wjeździe / na wyjeździe)
- Kasa parkingowa „BlueTicket”
- Serwer lokalny parkingu
- Moduł zasilania awaryjnego UPS
Dotychczas w oparciu o ten system zostały zrealizowane trzy parkingi P+R:
- P+R "Kurdwanów" - uruchomiony w 2017
- P+R "Nowy Bieżanów" - uruchomiony w 2018
- P+R "Mały Płaszów" - uruchomiony w 2019
Łącznie parkingi dysponują 387 miejscami parkingowymi.
W ostatnim czasie firma UNICARD wygrała również przetarg na kolejne sześć systemów P+R w: Skawinie, Niepołomicach (2 parkingi), Krzeszowicach, Oświęcimiu i Tarnowie. Łączna suma nowych kontraktów to 3 250 000 zł brutto
Pierwsze rozwiązania parkingów typu P+R (Park & Ride) wdrożono w Wielkiej Brytanii w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Już wówczas obciążenie miast ruchem samochodowym stało się ogromnym problemem. W Wielkiej Brytanii w tej chwili istnieje 19 tys. miejsc parkingowych zapewnionych w systemie P+R. Taka skala budzi podziw. W Polsce dopiero od kilku lat wdrażamy rozwiązania P+R. Kraków z pewnością należy tutaj do czołówki. Dzięki rozwiązaniom UNICARD mamy już 3 w pełni funkcjonalne parkingi i coraz więcej kierowców zaczyna korzystać z tej formy komunikacji – komentuje Tomasz Baranowicz – Kierownik Projektów Integracyjnych - Centrum Systemów Smart City w UNICARD SA.
W przypadku rozwiązań P+R kładziemy ogromny nacisk na przyjazne i bezproblemowe korzystanie z naszych systemów. Wszystkim użytkownikom takiego sytemu należy zapewnić dostęp do kluczowych informacji, m.in. wyświetlając na tablicach oraz publikując w Internecie liczbę dostępnych miejsc. Sukcesem takiego sytemu jest zmniejszenie korków w mieście, czystsze powietrze i mniejszy hałas, czyli dużo wyższa jakość życia mieszkańców. – dodaje Tomasz Bednarski, Prezes Zarządu w UNICARD SA.
Z parkingów P+R w Krakowie bezpłatnie mogą korzystać osoby posiadające aktywne karty z zapisanym ważnym biletem:
- KKM – Krakowska Karta Miejska (nośnik fizyczny),
- MKA – Małopolska Karta Aglomeracyjna (nośnik fizyczny + aplikacja mobilna).
Pozostałe osoby, które wjeżdżają samochodem na parking, pobierają bilet parkingowy w cenie 10 zł. Na podstawie takiego biletu można korzystać z usług Komunikacji Miejskiej w Krakowie do godziny 2.30 następnego dnia. Opłaty można wnosić w kasie parkingowej przy pomocy bilonu, banknotów, kart płatniczych oraz przy wyjeździe – kartą płatniczą.
Za Małopolską Kartą Aglomeracyjną również stoi firma UNICARD. Projekt nowoczesnego rozwiązania wykorzystującego jeden spójny oraz przyjazny system do transportu zbiorowego miał swoją premierę w 2015 roku . Ponadto we wrześniu 2018 roku firma UNICARD wygrała przetarg na obsługę systemu do końca roku 2026. Wartość kontraktu wyniosła 16 998 475 zł.
Zespół SmartCity UNICARD zaprasza do rozmów i współpracy wszystkie miasta, których władze rozważają uruchomienie parkingów P+R. Doświadczenie, którym dysponujemy pozwoli na szybkie wdrożenie rozwiązania i co najważniejsze wpłynie na poprawę komfortu życia mieszkańców – dodaje Tomasz Baranowicz.