13 elementów, które mogą zmienić wygląd karty plastikowej - Unicard Unia Europejska

Rozwiązania kartowe


13 elementów, które mogą zmienić wygląd karty plastikowej

Rozwiązania kartowe
Średni czas czytania:

Plastikowe karty kojarzą Ci się z nudnymi, powielanymi projektami? Pokażę Ci, że to nie prawda! Przygotowałam zestawienie najważniejszych elementów, które mogą znaleźć się na blankiecie – niektóre z nich zwiększają bezpieczeństwo karty, inne pozwalają zakodować informacje, a jeszcze inne zwyczajnie poprawiają jej wygląd.

 

Co może znaleźć się na plastikowej karcie?

Nadruk obrazu i tekstu

Tekst, zdjęcia, logo, rysunki, grafiki, ikony… Ciekawie zaprojektowane mogą sprawić, że karty plastikowe nabiorą charakteru i będą się wyróżniać spośród innych blankietów.

 Przykład karty z napisami i nadrukami.

Nadruk na karcie plastikowej pełni rolę informacyjną, identyfikacyjną, ale i marketingową. Odpowiedni dobór czcionek czy komunikatów może pozytywnie wpłynąć na postrzeganie marki, przekazywać informacje o jej działalności, nakłaniać do kontaktu czy zakupu. Spersonalizowane elementy wizualne sprawdzą się na każdej karcie – rabatowej, lojalnościowej, podarunkowej, wizytówce, czy identyfikatorze.

 

Embossing

Embossing, znany również jako tłoczenie, to technika polegająca na formowaniu materiału karty mechanicznie i bez użycia ciepła poprzez nacisk uniesionej matrycy na matrycę wpuszczoną. Metoda ta tworzy trwałe, wypukłe znaki na powierzchni karty i zwiększa poziom jej bezpieczeństwa. Wytłoczone szczegóły to najczęściej imię i nazwisko posiadacza karty, jej numer czy data ważności.

 Embossing na plastikowej karcie

Wytłoczone znaki wykończone są folią, najczęściej w kolorze czarnym, srebrnym lub złotym. Embossing możliwy jest w dowolnym miejscu na karcie – w przypadku kart bankowych zwykle jest to jej dolna połowa, aby wytłoczenie nie naruszyło panelu podpisu ani paska magnetycznego.

Co ważne, karty mogą być wytłoczone tylko na jednej stronie.

 

Zdrapki

Zdrapka to specjalna warstwa pokrywająca obszar, na którym umieszczone są informacje możliwe do odczytania dopiero po jej usunięciu. Może być nałożona na powierzchnię karty maszynowo w formie naklejki lub za pomocą termodruku. Najczęściej wykorzystywana jest w przypadku kart podarunkowych, lojalnościowych, rabatowych czy w kuponach loteryjnych.

 Karta ze zdrapką

Pod zdrapką może znajdować się np.:

  • numer kontrolny;
  • kod rabatowy;
  • kod aktywacyjny;
  • PIN;
  • informacja o wygranej;
  • spersonalizowana wiadomość do posiadacza karty.

Informacja widoczna pod zdrapką może być inna na każdej karcie. Co więcej, zdrapka naniesiona na blankiet przy użyciu termodruku może mieć dowolny kształt czy rozmiar, np. koła, kwadratu, trójkąta, serca, chmury itp. Nie można jednak pokryć nią całej powierzchni karty.

Zdrapki są odporne na uszkodzenia mechaniczne, dlatego nie trzeba się obawiać, że powłoka zabezpieczająca informacje ulegnie samoistnemu zniszczeniu.

 

Nietypowe kształty i rozmiary

Czy wiesz, że karty nie muszą być prostokątne? Możesz zdecydować się na te o nietypowych kształtach oraz w niestandardowych rozmiarach, matowe, przezroczyste, czy 3D. Blankiet może być zatem okrągły, owalny, kwadratowy… Tak wydrukowane karty z pewnością przyciągną uwagę!

 

 Karty w nietypowych kształtach.

 

 

Błyszczący lakier

Całą powierzchnię karty lub jej wybrane fragmenty może ozdobić błyszczący lakier – wypukły lub płaski. Daje on oryginalny efekt oraz podnosi walory estetyczne blankietu.

 Lakierowana karta.

Co można pokryć błyszczącym lakierem? Logo, napisy, czy wzór, który składa się z kilku elementów. Jego nałożenie pozwala nawet na tworzenie wyczuwalnych w dotyku struktur.

 

Miejsce na podpis

W dowolnym miejscu na karcie może znaleźć się miejsce na podpis jej właściciela czy bardziej rozbudowane komunikaty. Pasek to nic innego jak warstwa specjalnego lakieru, po którym można pisać długopisem, ołówkiem bądź markerem.

 Możliwość podpisu na karcie.

Pasek na podpis nie musi być prostokątny – może przybrać dowolny kształt i rozmiar, a nawet znajdować się na całej powierzchni karty. Najczęściej drukowany jest na kartach bankowych, członkowskich, pacjenta, lojalnościowych, legitymacjach, kartach dawcy, SOS, czy identyfikatorach dla zwierząt. Jeśli podpis wymaga dodatkowego zabezpieczenia, możliwe jest pokrycie go warstwą secjalnego pigmentu, aby po kontakcie np. z gumką do mazania uległ uszkodzeniu.

 

Hologram

Hologram to trójwymiarowy znak optyczny. Powstaje dzięki technologii laserowej za pomocą dwóch wiązek światła, które nakładają na siebie kilka warstw obrazów. Może być naklejany na kartę lub maszynowo tłoczony na gorąco, aby wtopił się w laminat (tzw. hot-stamping). Obie wersje są trwałe – naklejka wykonana jest na foli samodestrukcyjnej, aby podczas próby jej oderwania uległa zniszczeniu, natomiast metoda hot-stampingu jest niemal nieusuwalna.

 Hologram na karcie.

Przykładowe efekty uzyskane dzięki hologramowi:

  • gradient;
  • animacja ruchu;
  • efekt 2D/3D;
  • mikrotekst;
  • efekt flip-flop.

Hologramy to niezwykle skuteczna metoda ochrony przed fałszowaniem kart, dlatego umieszczane są m.in. na kartach bankowych, lojalnościowych, identyfikatorach, legitymacjach studenckich czy dowodach osobistych. Mogą nawet zostać spersonalizowane, np. zawierać logo firmy, co sprawia, że hologram staje się unikalny.

 

Nadruk IR lub UV

Druk IR widoczny jest jedynie w podczerwieni, natomiast nadruk UV – w świetle ultrafioletowym. Nie można dostrzec ich „gołym okiem”, są więc skuteczną metodą potwierdzania autentyczności kart. Do ich wykonania potrzebny jest specjalny lakier, a do odczytania danych – dedykowana lampa.

 Nadruk U lub IR na karcie.

 

Kod kreskowy

Kod kreskowy to informacje zakodowane na karcie jako zbiór czarnych linii o różnej grubości. Wyróżnia się kilka rodzajów kodów kreskowych, które różnią się m.in. długością znaków. Ich odczytanie możliwe jest za pomocą skanera.

 Kod kreskowy na karcie.

Kody kreskowe to popularny, praktyczny i prosty sposób na kodowanie kart. Wykorzystywane są najczęściej w kartach podarunkowych, rabatowych, kontroli dostępu, czy lojalnościowych.

 

Kod QR

Kod QR, czyli Quick Response Code, to rodzaj kodu kreskowego, który umożliwia zapisywanie na karcie dowolnych informacji. Do ich odczytania nie trzeba posiadać dedykowanego skanera – wystarczy smartfon lub tablet z aparatem.

 Karta z kodem QR.

Kod QR to popularne rozwiązanie w handlu detalicznym oraz branży rozrywkowej. Świetnie sprawdzi się nadrukowany na festiwalowych identyfikatorach, karnetach sportowych, kartach dostępu czy lojalnościowych. Może być używany m.in. do wysyłania informacji lub automatycznego uruchamiania akcji.

 

Pasek magnetyczny

Pasek magnetyczny to najstarszy, jednak wciąż bardzo popularny sposób programowania kart. Na czarnym bądź brązowym pasku kodowane są dane, do których odczytania niezbędny jest czytnik. Co ciekawe, zakodowane informacje mogą być wielokrotnie zapisywane i ponownie odczytywane.

 Karta z paskiem magnetycznym.

Więcej o możliwościach i rodzajach pasków magnetycznych pisałam w artykule Programowanie kart plastikowych. Co to daje i jak kodować karty?.

 

Otwory

Plastikowe karty mogą zawierać specjalne otwory, dzięki którym można zawiesić je na smyczy bądź łańcuszku.

Karty z otworami

Dziurki są wycinane za pomocą specjalnych maszyn, dzięki czemu znajdują się w tym samym miejscu na każdej karcie. Ich kształt może być okrągły, owalny, tzw. eurodziurka, a nawet nietypowy, np. gwiazdka, serce. Otwór nie powinien jednak nachodzić na inne ważne elementy, np. logo czy pasek magnetyczny, a także powinien być oddalony od krawędzi blankietu o minimum 4 mm.

 

Breloczki do odłamania

Karta plastikowa może zostać podzielona na trzy równe części specjalnymi nacięciami. Po odłamaniu jej fragmentów powstają identyczne breloczki, na których mogą znaleźć się dowolne informacje.

Breloki na karcie.

Ze względu na nacięcia i niewielki kształt kart, nie można zastosować w nich modułu zbliżeniowego RFID, embossingu, hot-stampingu czy paska magnetycznego. Świetnie sprawdzą się jednak jako wizytówki, karty lojalnościowe czy rabatowe.

 

Co dają dodatkowe elementy wizualne na karcie?
 

Dodatkowe zabezpieczenie kart

Hologramy czy embossing to nie tylko elementy, które wizualnie zdobią kartę, ale i zabezpieczają ją przed sfałszowaniem lub kradzieżą i wykorzystaniem przez osoby niepowołane. Podobne funkcje spełniają kody kreskowe, pasek magnetyczny czy nadruk IR/UV.

Jak już wspomniałam, do odczytania nadruku IR oraz UV konieczne są dedykowane lampy. Z kolei do rozkodowania kodu kreskowego czy pasa magnetycznego potrzebny jest czytnik – sam widok kodu nie przekazuje żadnych informacji.

 

Personalizacja i estetyczny wygląd kart

Ogromny wybór elementów wizualnych, jakie mogą znaleźć się na plastikowej karcie, sprawia, że jej projekt może być oryginalny i unikatowy. Na blankiecie oprócz tekstu możesz umieścić zdjęcia, logo firmy, hasło reklamowe, zdrapkę, ozdobić je lakierem, uwypuklić numer czy dane posiadacza karty za pomocą embossingu.

Dlaczego to tak ważne? Gdy zajrzysz do swojego portfela, pewnie znajdziesz w nim kilka, a może nawet kilkanaście kart – bankowe, lojalnościowe, rabatowe, podarunkowe, wizytówki osób czy firm… Ciekawie zaprojektowana karta będzie się wyróżniać i przyciągać wzrok.

 

Zwiększenie funkcjonalności

Świetnym przykładem na kreatywne wykorzystanie plastikowych kart jest kod QR. Fakt, że można go zeskanować za pomocą telefonu, pozwala angażować właściwie każdego użytkownika – zachęcać do akcji, w szybki sposób odsyłać go do treści udostępnionych online.

Przykład? Jako właściciel salonu fryzjerskiego możesz wydrukować na swojej wizytówce kod QR, który po zeskanowaniu kieruje do wirtualnego formularza zapisu na wizytę. Proste, szybkie i angażujące!

 

Estetyczne, czytelne i oryginalne karty – wydrukujemy je dla Ciebie

Jak widzisz, plastikowe karty mogą wyróżniać się ciekawym, nietuzinkowym projektem. Oprócz wspomnianych elementów mogą nawet… posiadać zapach! Do wyboru masz ponad 100 kwiatowych, owocowych, czy ziołowych zapachów, a nawet aromaty kawy, trawy czy warzyw, które uwalniają się po potarciu blankietu ręką.

Jeśli chcesz posiadać takie karty – identyfikatory dla pracowników, wizytówki, blankiety lojalnościowe czy podarunkowe dla klientów – skontaktuj się z nami. Przygotuję dla Ciebie ciekawe propozycje kart, które zapadają w pamięć!

Chcę dowiedzieć się więcej 

Przeczytaj także:

✔️ Jak etykiety cenowe wpływają na decyzje zakupowe klientów?

✔️ Druk termotransferowy a retransferowy. Czym się różnią?

Wyświetlenia: 237

Podobał Ci się wpis?

Agnieszka Hanzelka

KEY ACCOUNT MANAGER

Ekspert do spraw drukarek do kart plastikowych.