Wyciągi narciarskie - Unicard

Wyciągi narciarskie

Wyciągi narciarskie

System obsługi wyciągów narciarskich w branży turystycznej

Ferie zimowe 2014 już się skończyły, jednak wielu z nas pamięta – oprócz braku śniegu w polskich górach – kolejki do wyciągów i problemy z odbiciem karnetu. Rozwiązaniem zarówno dla małych wyciągów, jak i dużych kompleksów sportowych, jest system obsługi wyciągów narciarskich SkiPass. System ten służy do obsługi sprzedaży karnetów i dostępu do wyciągów.

Podstawowym elementem systemu jest „bramka wejściowa”, która składa się z kołowrotu i umieszczonego na nim czytnika. Pojedyncza bramka jest w stanie obsłużyć nawet 900 osób na godzinę.

Cele wdrożenia

  •  bezawaryjny system obsługi wyciągów narciarskich,
  •  prosta i szybka obsługa klientów oraz kontrola dostępu do wyciągów,
  •  praktyczne i przejrzyste raporty sprzedaży.

Efekty

  •  sprawna wymiana ,,starego’’ systemu,
  •  niezawodny system obsługi i rozliczania pracy wyciągów narciarskich,
  •  zmniejszenie kolejek przed kołowrotami,
  •  zarządzanie kartami elektronicznymi-karnetami (doładowania, termin ważności, zwrot kaucji).
  •  profesjonalna obsługa serwisowa.

Wymagania

„W systemie mogą być wykorzystywane zarówno bilety wielorazowe w formie kart elektronicznych, jak i czasowe karnety, np. 3-godzinne. Dodatkowo zarówno system, jak i karnety, mogą być używane na wyciągach należących do różnych podmiotów gospodarczych, co daje dużo więcej możliwości i jest po prostu wygodne” – twierdzi p. Piotr Rzetelski, właściciel stacji Narciarski Raj w Chrzanowie.

Najważniejszym atutem takiego rozwiązania jest jego bezawaryjność i niezawodność. „Jak do tej pory nie było żadnych problemów, system jest też czytelniejszy niż poprzedni, z którego korzystaliśmy. Sama wymiana systemu i kołowrotów przebiegła szybko, zdecydowaliśmy się na nią na szczęście jeszcze przed sezonem, a nasi pracownicy nie musieli długo uczyć się jego obsługi” – podkreśla p. Marcin Świderski, współwłaściciel stacji narciarskiej Kazimierz.

Dla inwestora-właściciela wyciągu narciarskiego ważne jest nie tylko, aby system na nim działający był sprawny, ale także to, aby rozliczenia, czyli raporty sprzedaży, były czytelne na koniec każdego dnia pracy stacji. Dzięki raportom wiadomo, jakie jest obciążenie bramek w zadanym okresie czasu, ile wynosi utarg dzienny, w tym jaką jego część stanowią kaucje. To daje możliwość dynamicznego kształtowania i zmiany taryf oraz optymalizację cen usług. Jarosław Walczyk, kierownik sprzedaży ze Stacji Narciarskiej Szwajcaria Bałtowska, przyznaje, że „te rozliczenia, na których teraz pracują, są bardzo praktyczne i przejrzyste. Przy tak dużej ilości operacji, które są wykonywane na kasach fiskalnych, system rozdziela sprzedaż karnetów z podziałem na różne rodzaje (np. karnety czasowe) od sprzedaży innych usług”.

Opis rozwiązania

Stanowisko kasowe wraz z oprogramowaniem dedykowanym do obsługi wyciągów narciarskich SkiWin, czytnikiem kasowym i drukarką fiskalną zarządza całym systemem. W tym miejscu odbywa się sprzedaż biletów czy kart, przyjmowanie zwrotów kart i kaucji, obsługa kasy fiskalnej, zarządzanie czytnikami na wyciągu, a także weryfikacja i archiwizacja danych.

„Po pierwsze, jeśli klient posiada już system z bramkami i decyduje się z różnych przyczyn, najczęściej niestety z powodu zawieszania się całego systemu, na jego wymianę, wymiana ta musi się odbyć błyskawicznie. Żadna stacja narciarska w sezonie nie może pozwolić sobie nawet na dzień przestoju. Stąd jeśli instalujemy nowy system w sezonie, np. wymieniając na system innej firmy, wtedy staramy się, aby nasze instalacje były wykonywane w ciągu 1 nocy. Na drugi dzień system działa już w swojej pełnej funkcjonalności. Tak właśnie wyglądało to w stacji narciarskiej Szwajcaria Bałtowska.

Po drugie, system pozwala też na zarządzanie kartami elektronicznymi – sprzedaż uprawnień do kart, doładowanie ich i wprowadzenie terminu ważności. Po trzecie – i co może najważniejsze – obsługa serwisowa klientów ze stacji narciarskich w sezonie zimowym musi być natychmiastowa. Ważny jest tutaj nie tylko szybki serwis urządzeń, np. czytników, ale też to, aby ich demontaż i montaż nowych odbywały się bez wyłączania systemu. Tak właśnie działa proponowane rozwiązanie, które jako jedno z niewielu na rynku jest odporne na uszkodzenia komunikacji. Nawet w przypadku braku komunikacji serwera z bramką narciarze mogą korzystać ze swoich kart, a na stoku nie powstają kolejki.”

Korzyści

Co takie rozwiązanie daje klientowi, czyli narciarzowi czy snowboardziście? Przede wszystkim przyspieszenie i usprawnienie obsługi oraz krótszy czas oczekiwania na wyjazd na górę. Prosta obsługa kołowrotów i posługiwanie się nimi praktycznie bezobsługowo to kolejna zaleta tego rozwiązania. Dodatkowo istnieje możliwość wykorzystania karty do płacenia za inne usługi, np. gastronomiczne, oraz możliwość zwrotu pieniędzy za niewykorzystane punkty. „Obecny system w pełni nas satysfakcjonuje w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem, które zbyt wolno sczytywało karty i stąd czas od momentu odbicia karty do przekręcenia się kołowrotu był zbyt długi. Aktualnie, przy dużej ilości amatorów jazdy na śnieg, praktycznie nie mamy kolejek przed kołowrotami, nawet w weekendy i ferie. To świadczy o tym, jak sprawnie działa ten system” – podkreśla p. Jarosław Walczyk ze stacji narciarskiej Szwajcaria Bałtowska.

Bezawaryjność systemu i niezawodność są niezbędne, aby dobrze funkcjonować na dzisiejszym wymagającym rynku ofert sportów zimowych. Jednak nie zawsze inwestor potrzebuje systemu działającego online, który pozwala na bieżąco śledzić wszystkie bilety i przejścia w systemie. Czasem wystarczającą propozycją jest system offline, w którym czytnik jest samodzielnym urządzeniem, które po odczytaniu karty odejmuje z niej punkty i steruje kołowrotem. W takiej sytuacji czytniki nie są połączone z komputerem, co eliminuje konieczność budowy sieci kablowej. Takie właśnie rozwiązanie, oparte o technologię zapisywalnych kart zbliżeniowych, działa w stacjach Narciarski Raj czy NartSport.

„W porównaniu z papierowymi biletami, które były kasowane przez obsługę wyciągu, takie rozwiązanie daje duże oszczędności i wygodę, a systemu już nie da się oszukać tak jak człowieka – kasjera” – dodaje p. Kazimierz Antoń, właściciel NartSportu.

Podsumowując, system obsługi wyciągów narciarskich pozwala na sprzedaż kart elektronicznych i biletów jednorazowych, limituje dostęp do wyciągów i pozwala na bieżąco śledzić historie wejść na bramkach, liczbę sprzedanych karnetów i punktów. „Dla stacji narciarskiej ważnych jest jednak jeszcze kilka innych kwestii” – stwierdza p. Tomasz Baranowicz, Kierownik Produktu w UNICARD SA.