Tworzymy bezpieczny świat

  • PL

Case Study

 

Ferie zimowe 2014 już się skończyły, jednak wielu z nas pamięta oprócz braku śniegu w polskich górach, kolejki do wyciągów i problemy z odbiciem karnetu.  Rozwiązaniem takich problemów zarówno dla małych wyciągów, jak i dla dużych kompleksów sportowych jest system obsługi wyciągów narciarskich SkiPass. System  ten służy do obsługi sprzedaży karnetów i dostępu do wyciągów.  Podstawowym elementem systemu jest „bramka wejściowa” składająca się z kołowrotu i umieszczonego na nim czytnika. Pojedyncza bramka jest w stanie obsłużyć nawet 900 osób na godzinę.

 

 

Case Studydokument do pobrania

Cele wdrożenia:

  •  bezawaryjny system obsługi wyciagów narciarskich
  •  prosta i szybka obsługa klientów
  •  praktyczne i przejrzyste raporty sprzedaży

Efekty:

  •  sprawna wymiana ,,starego’’ systemu
  •  niezawodny system obsługi i rozliczania pracy wyciagów narciarskich
  •  zmniejszenie kolejek przed kołowrotami
  •  zarzadzanie kartami elektronicznymi-karnetami (doładowania, termin waznosci, zwrot   kaucji)
  •  profesjonalna obsługa serwisowa

Wyzwanie:

„W systemie mogą być wykorzystywane zarówno bilety wielorazowe w formie kart elektronicznych, jak i czasowe karnety np. 3 godzinne. Dodatkowo zarówno system, jak i karnety mogą być używane na wyciągach należących do różnych podmiotów gospodarczych, co daje dużo więcej możliwości i jest po prostu wygodne”  twierdzi p. Piotr Rzetelski właściciel  stacji Narciarski Raj w Chrzanowie.

Oczekiwania klienta:

Najważniejszym atutem takiego rozwiązania jest jego bezawaryjność i niezawodność. „Jak do tej pory nie było żadnych problemów, system jest też czytelniejszy niż poprzedni, z którego korzystaliśmy. Sama wymiana systemu i kołowrotów też przebiegła szybko, zdecydowaliśmy się na nią na szczęście jeszcze przed sezonem, a nasi pracownicy nie musieli się długo uczyć jego obsługi” podkreśla p. Marcin Świderski, współwłaściciel stacji narciarskiej Kazimierz.

Dla inwestora- właściciela wyciągu narciarskiego ważne jest nie tylko, aby system na nim działający był sprawny, ale także aby rozliczenia czyli raporty sprzedaży były czytelne na koniec każdego dnia pracy stacji. Dzięki raportom wiadomo jakie jest obciążenie bramek w zadanym okresie czasu, jaki jest utarg dzienny, w tym jaką jego część stanowią kaucje. To daje możliwość dynamicznego kształtowania i zmiany taryf oraz optymalizację cen usług. Jarosław Walczyk- kierownik sprzedaży ze Stacji Narciarskiej Szwajcaria Bałtowska przyznaje, że „te rozliczenia, na których teraz pracują są bardzo praktyczne i przejrzyste. Przy tak dużej ilości operacji, które są wykonywane na kasach fiskalnych system rozdziela sprzedaż karnetów z podziałem na różne rodzaje (np. karnety czasowe) od sprzedaży innych usług”.

Propozycja rozwiązania:

Stanowisko kasowe wraz z oprogramowaniem dedykowanym do obsługi wyciągów narciarskich SkiWin, czytnikiem kasowym i drukarką fiskalną zarządza całym systemem. W tym miejscu odbywa się sprzedaż biletów czy kart, przyjmowanie zwrotów kart i kaucji, obsługa kasy fiskalnej, zarządzanie czytnikami na wyciągu, a także weryfikacja i archiwizacja danych.


Przebieg wdrożenia:

„Po pierwsze jeśli klient posiada już system z bramkami i decyduje się z różnych przyczyn, najczęściej niestety z powodu zawieszania się całego systemu, na jego wymianę, wymiana ta musi się odbyć błyskawicznie. Żadna stacja narciarska w sezonie nie może pozwolić sobie nawet na dzień przestoju. Stąd jeśli instalujemy nowy system w sezonie np. wymieniając na system innej firmy, wtedy staramy się aby nasze instalacje były wykonywane w ciągu 1 nocy. Na drugi dzień system działa już w swojej pełnej funkcjonalności. Tak właśnie wyglądało to  w stacji narciarskiej Szwajcaria Bałtowska. Po drugie, system pozwala też na zarządzanie kartami elektronicznymi- sprzedaż uprawnień do kart, doładowanie ich i wprowadzenie terminu ważności. Po trzecie i co może najważniejsze- obsługa serwisowa klientów ze stacji narciarskich w sezonie zimowym musi być natychmiastowa. Ważny jest tutaj nie tylko szybki serwis urządzeń np. czytników, ale też aby ich demontaż i montaż nowych odbywał się bez wyłączania systemu. Tak właśnie działa proponowane rozwiązanie, które jako jedno z niewielu na rynku jest odporne na uszkodzenia komunikacji. Nawet w przypadku braku komunikacji serwera z bramką narciarze mogą korzystać ze swoich kart, a na stoku nie powstają kolejki.”

Korzyści:

Co takie rozwiązanie daje klientowi, czyli narciarzowi czy snowboardziście? Przede wszystkim przyspieszenie i usprawnienie obsługi oraz krótszy czas oczekiwania na wyjazd na górę. Prosta obsługa kołowrotów i posługiwanie się nimi praktycznie bezobsługowo, to kolejna zaleta tego rozwiązania. Dodatkowo istnieje możliwość wykorzystania karty do płacenia za inne usługi np. gastronomiczne oraz możliwość zwrotu pieniędzy za niewykorzystane punkty.  „Obecny system w pełni nas satysfakcjonuje w porównaniu z poprzednim rozwiązaniem,  które zbyt wolno sczytywało karty i stąd był zbyt długi czas od momentu odbicia karty do przekręcenia się kołowrotu. Aktualnie przy dużej ilości amatorów jazdy na śnieg, praktycznie nie mamy kolejek przed kołowrotami, nawet w weekendy i ferie, mogą one jedynie występować już za nimi. To świadczy o tym, jak sprawnie działa ten system” podkreśla p. Jarosław Walczyk ze stacji narciarskiej Szwajcaria Bałtowska.

Bezawaryjność systemu i niezawodność jest niezbędna, aby dobrze funkcjonować na dzisiejszym wymagającym rynku ofert sportów zimowych. Jednak nie zawsze inwestor potrzebuje systemu działającego online pozwalającego na bieżąco śledzić wszystkie bilety i przejścia w systemie. Czasem wystarczającą propozycją jest system offline, w którym czytnik jest samodzielnym urządzeniem, które po odczytaniu karty odejmuje z niej punkty i steruje kołowrotem. W takiej sytuacji czytniki nie są połączone z komputerem, co eliminuje konieczność budowy sieci kablowej. Takie właśnie rozwiązanie oparte o technologię zapisywalnych kart zbliżeniowych działa w stacjach:  Narciarski Raj czy NartSport.

W porównaniu z papierowymi biletami, które były kasowane przez obsługę wyciągu takie rozwiązanie daje duże oszczędności  i wygodę, a systemu już nie da się oszukać tak jak  człowieka – kasjera” dodaje p. Kazimierz Antoń właściciel NartSportu.

Podsumowując, system obsługi wyciągów narciarskich pozwala na sprzedaż kart elektronicznych i biletów jednorazowych, limituje dostęp do wyciągów i pozwala na bieżąco śledzić historie wejść na bramkach, ilość sprzedanych karnetów i punktów. „Dla stacji narciarskiej ważnych jest jednak jeszcze kilka innych kwestii” stwierdza p. Tomasz Baranowicz, Kierownik Produktu w UNICARD SA.

Materiał powstał w oparciu o rozmowy z właścicielami i osobami zarządzającymi stacjami narciarskimi:

http://www.rzetelski.com.pl/

http://www.szwajcariabaltowska.pl/

http://www.nartsport.pl/

http://stacjakazimierz.pl/

Produkty zastosowane w rozwiązaniu:

Pozostałe Case Study z kategorii systemy biletowe:

Dolcan Ząbki